[82] Eva Gerlach













Dag

Of dat een dag je vasthield zoals deze
eentje die er altijd is in je armen
legt, dat een dag je vroeg om voor even
hem vast te houden en je deed het. En
de loop van je leven werd op je gericht, iemand wilde
dat je niet verder ging, dus bleef. - Het is
laat geworden, later sinds die dag,
in de luchtbel die alle lichamen zwevend
houdt, zullen wij confetti van onszelf
maken en gaan dwarrelen, feestelijk
en ongericht, de vele streken 's nachts
losgemaakt uit onze haren zullen
ons niet verjagen. - Hoor ons beverig lied
fluiten langs je randen, wil je deze
dag niet bij je nemen, tussen potgrond,
stronken, korsten, koffiedik, opeen
volging en duur geperst, onsterfelijk wezen?

===

In Zweden

Opgestaan in de nacht wegens propvolle maan
dwars door de luiken. De trap af. De eland die we
soms hoorden grazen vlakbij in het bos naast het meer
lag op het terras. Om niet alleen te zijn, ging ik

rustig (niet op hol slaan) bij hem zitten.
Achter de bomen stond het donker ons
duidelijk af te luisteren. Hee
meneer eland. Hij zei niks.

Nu moet u wat terugzeggen.Wilt u een beetje sla,
een appel, kabel drop? Mijn ouders
slapen, ze horen mij niet.We zijn met vakantie hier.

Het was een tamme denk ik, hij had geen
gewei, hij leek wit in de mist,
hij snoof wat voor zich uit, hij had geen honger
dat zag je zo, hij keek helemaal niet naar mij.

==
Eva Gerlach
Uit: Hee meneer Eland.
Querido, Amsterdam, 1998

===

Niet dus

Ik zie me ik ruik me ik hoor me
niet zoals jij mij. Ik ben er bijna niet voor me.
Als ik denk aan mijn zusje van voor ze haar tenen ontdekte:
zo wil ik zijn voor mezelf.

Dat je niet weet dat je gezien kan worden.
Dat je rustig als bloed in jezelf
weer gewoon klopt en meedoet met wat gebeurt
in plaats van dat het steeds zeurt in je zitten mijn spikes goed
zijn mijn kleren in orde stink ik niet uit mijn giechel
zeg ik de goede woorden. Niet dus. Vandaag plak ik
de spiegel af ik ga stekeltjes scheppen het is voorjaar
ik wil zweterig vel gore nagels en kroos in mijn haar.

===
Eva Gerlach
Uit: Oog in oog in oog in oog.
Uitgeverij Querido, Amsterdam, 2001

Geen opmerkingen:

Bezoekers